Daltononderwijs
Ons Daltononderwijs kenmerkt zich door de volgende vijf kernwaarden:
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Vrijheid en verantwoordelijkheid rust voor ons op een belangrijke basis, namelijk vertrouwen. Zo krijgt de school het vertrouwen van de ouders, de leerlingen krijgen het vertrouwen van de leerkracht en de leerkracht krijgt het vertrouwen van de directie. Uw kind krijgt bij ons de vrijheid en verantwoordelijkheid om zijn eigen werk te plannen. Dit betekent dat hij de ruimte krijgt om naar eigen inzicht te werken aan zijn taakbrief. Zo hebben kinderen op De Klipper de keuze uit keuzewerk, maar ook in wat ze graag willen leren, in welke volgorde ze hun werk willen maken, waar ze dat willen doen (in de klas of op het leerplein) en of ze dat met hulp van de leerkracht, alleen of samen met een anderen willen doen. Hiermee wordt uw kind mede-eigenaar van zijn eigen leerproces. Maar vrijheid betekent niet dat alles op De Klipper zomaar kan en mag. Het is onze taak om ieder kind een structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren.
Zelfstandigheid
We krijgen regelmatig terug dat de kinderen van De Klipper zo zelfstandig zijn en goed in staat zijn om aan te geven wat ze nog te leren hebben. We halen uit elk kind wat erin zit en daar zijn we trots op! Zelfstandigheid leert een kind met hulp van de leerkracht. Daarom leert uw kind bij de kleuters al werken met een taakbrief. Op de taakbrief staan bijvoorbeeld 1 of 2 taakjes die hij binnen een bepaalde tijd af moet maken. Tijdens het keuzemoment kan uw kind kiezen om aan de taakbrief te werken. De taakbrief moet af, maar het moment mag door het kind zelf gekozen worden. In de midden- en bovenbouw wordt deze taakbrief steeds groter en maken we ook de stap naar instructie op aanvraag.
Effectiviteit
Ons onderwijs is gericht op een effectieve en efficiënte inzet van tijd, mensen en middelen. Het werken met een taakbrief is hiervan een belangrijk onderdeel. Een taakbrief op maat houdt onze kinderen doelmatig en functioneel met belangrijke leerdoelen bezig, zodat alle kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen. Daltononderwijs biedt kinderen een goede basis om effectief en efficiënt te leren en te ontwikkelen.
Samenwerken
Kinderen leren door samen te werken met anderen, dat er verschillen bestaan tussen mensen en tussen kinderen. Ze leren met deze verschillen om te gaan. Daarnaast ontwikkelen kinderen tijdens het samenwerken verschillende sociale vaardigheden en leren ze te reflecteren op de manier waarop ze leren, zoals bijvoorbeeld het beoordelen van een eigen inbreng en die van medeleerlingen, het aangaan van een dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een meeropbrengst uit de samenwerking. Door de kwaliteiten van verschillende kinderen te bundelen, kunnen kinderen elkaar immers aanvullen en verrijken. Bij ons leren kinderen samenwerken d.m.v. verschillende werkvormen en werken we met een maatjesflat, waarbij kinderen steeds leren samenwerken met een ander maatje in de klas.
Reflectie
In ons onderwijs hechten we veel belang aan reflectie. Middels reflectie leren kinderen terug te kijken op hun eigen leerproces en op hun gedrag. Reflectie helpt kinderen om zelf hun verantwoordelijkheden te nemen, maar ook om elkaar te helpen en kritisch over iets na te kunnen denken. Belangrijke vragen die hierbij gesteld kunnen worden zijn bijvoorbeeld; “Hoe heb ik vandaag gewerkt?”, “Wat ging vandaag goed en wat kon beter?” en “Wat wil ik vandaag leren?”.